Четвер, 09.12.2021, 05:25
КРИВОРІЗЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ТРАНСПОРТНО-МЕТАЛУРГІЙНИЙ ЛІЦЕЙ
Вітаю Вас Гість | RSS

НАЗАВЖДИ В ПАМ'ЯТІ
Меню сайту
Ми в СОЦМЕРЕЖАХ
САЙТИ ПЕДАГОГІВ
  • БІБЛІОТЕКАР КПТМЛ - ДОРОДОНЦЕВА ЛАРИСА МИХАЙЛІВНА
  • Міні-чат
    Наше опитування
    Оцените процесс обучения в лицее
    Всього відповідей: 321
    Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Батькам про суїцидальну поведінку підлітків

    Особливості суїцидальної поведінки в підлітковому віці

    Суїцидальна поведінка підлітків, маючи подібність з діями дорослих, відрізняється віковою своєрідністю. Підліткам характерна підвищена вразливість і навіюваність, здатність яскраво відчувати і переживати, схильність до коливань настрою, слабкість критики, егоцентрична спрямованість, імпульсивність в ухваленні рішення. Досить часто самогубство дітей і підлітків викликається гнівом, протестом, злістю або бажанням покарати себе і інших. При переході до підліткового віку виникає підвищена схильність до самоаналізу, песимістичної оцінки навколишнього оточення і своєї особистості. Емоційна нестабільність, що часто призводить до суїциду, нині вважається варіантом вікової кризи майже у чверті здорових підлітків. 


     Вирізняють три типи суїцидальної поведінки підлітків:

    Демонстративна суїцидальна поведінка - це зображення спроб самогубства без реального наміру покінчити з життям, з розрахунком на порятунок. Усі дії спрямовані на привертання уваги, відновлення інтересу до власної персони, жалість, співчуття, відхід від покарання за здійснення важкого вчинку, відплату за образу, несправедливість, коли оточення помститься кривдникові. Місце здійснення спроби самогубства вказує на її адресат: удома - рідним, в компанії однолітків - комусь з них, в громадському місці - суспільству в цілому, владі.

    Афективна суїцидальна поведінка - тип поведінки, що характеризується, передусім діями, що здійснюються на висоті афекту. Суїцид під час афекту може носити риси спектаклю (але може бути і серйозним наміром) хоча і швидкоплинного. Тривалість афективної ситуації визначає і коливання наміру суїцидальної поведінки.

    Істинна суїцидальна поведінка - навмисна, обдумана поведінка, спрямована на реалізацію самогубства, іноді довговиношувана. Підліток піклується про ефективність дій і відсутність перешкод при їх здійсненні. У залишених записках звучить мотив власної провини, самобичування, турбота про близьких, які не повинні відчувати причетності до скоєної дії.

    До особливостей суїцидальної поведінки в підлітковому віці також відносяться:

    1. Недостатньо адекватна оцінка наслідків суїцидальних дій.

    Для підлітків смерть стає усе більш очевидним явищем, переходячи з області фантазії в реальну дійсність. Але вони фактично заперечують її для себе, ганяючи на мотоциклах, експериментуючи з небезпечними речовинами і залучаючись до іншої ризикованої для життя активності. Підліток приймає думку про власну смерть, але намагаючись здолати тривогу, викликану нею, в реальності заперечує таку можливість. Нерідко багато підлітків, здійснюючи суїцид, безпосередньо не передбачали смертельного результату. На відміну від дорослих, у них відсутні чіткі межі між істинною суїцидальною спробою і демонстративно-шантажним суїцидальним вчинком.

    2. Несерйозність і незначність мотивів.

    Несерйозність, скороминущість і незначність (з точки зору дорослих) мотивів, якими підлітки пояснюють свої спроби самогубства. Цим обумовлені труднощі своєчасного розпізнавання суїцидальних тенденцій і частота несподіваних для навколишніх випадків.

    3. Вплив соціального середовища.

    Суїцидальні спроби в підлітковому віці, на відміну від дорослих, не мають прямолінійної залежності від наявності і характеру симптомів психічних порушень, зокрема депресії. У співвідношеннях цих двох чинників надзвичайно важлива роль належить впливу соціального середовища.

    4. Взаємозв'язок суїцидальних спроб з іншими видами девіантної поведінки.

    Існує наявність взаємозв'язку спроб самогубства підлітків з деякими видами девіантної (що відхиляється) поведінки: втечами з дому, прогулами в школі, раннім палінням, незначними правопорушеннями, конфліктними взаємовідносинами з батьками, з випадками алкоголізації, наркотизації, сексуальними ексцесами і т. д.

    Чинники, що впливають на суїцидальну поведінку підлітків

    Не існує якогось єдиного причинного чинника суїциду. Разом з тим, для тих підлітків, у яких відзначається схильність до суїциду, встановлені наступні фактори ризику:

    Соціально-середовищні фактори

    Як вже відзначалося, суїцидальна поведінка підлітків значною мірою залежить від впливу соціального середовища. Потрапляючи в несприятливі життєві ситуації, в силу ще недостатньої психологічної стресостійкості, підлітки виявляються іноді найбільш незахищеною і суїцидонебезпечною соціальною групою.

    Серед соціальних чинників, що впливають на суїцидальну поведінку підлітків, необхідно виділити наступні:

    1. Критичні сімейні ситуації:

    а) відлучення від матері (через її хворобу, від'їзд або відхід), відторгнення матір'ю (з хворобливих міркувань, через зайнятість або за наявності інших прихильностей), залишення в іншій сім'ї (родичів або чужих людей), переміщення до інтернатної установи або лікарні;

    б) розлади в сім'ї (конфлікти);

    в) занедбаність (емоційне відторгнення);

    г) знущальне ставлення, зневага або побиття;

    д) висунення надмірних вимог;

    е) поява нової людини в сім'ї (вітчима, мачухи, іншої дитини).

    2. Критичні  (навчальні) ситуації :

    а) труднощі через нездатність впоратися з навчанням;

    б) труднощі через відсутність контакту з учителями або їх ворожість;

    в) неприйняття однолітками в колективі;

    г) зміна навчального закладу;

    д) відсутність на заняттях через хворобу (відрив від однолітків, нерухомість, больові відчуття, відставання від навчальної програми).

    3. Специфічні підліткові ситуації :

    а) переживання фізичних і психічних змін, страху нових форм свого "Я";

    б) переживання самотності, відторгнення, зради (друга або коханої людини);

    в) переживання втрати надій і розчарування;

    г) переживання відчуження і незрозумілості;

    д) переживання прийдешньої відповідальності або звинувачення.

    4. Імітаційний суїцидальний вплив:

    Існує багато свідчень, що імітаційна поведінка грає певну роль у провокації самогубств серед підлітків. Проведені дослідження про вплив теленовин і бойовиків на частоту самогубств виявили наступну закономірність: чим більше телеканалів показувало передачі, пов'язані з суїцидами, тим більшою була частота самогубств. Ще в 1774 році під впливом повісті
    Й.В. Гете "Страждання юного Вертера", яка у той час була дуже популярною в Європі, багато вразливих юнаків здійснювали самогубства. Як відомо, герой повісті, що розривається безнадійними пристрастями, особливо нерозділеною любов'ю, вистрілив собі в голову. Представники влади через страх перед можливістю імітаційних самогубств, не лише заборонили, але навіть знищували екземпляри цієї книги. Незабаром після цих подій виник термін "ефект Вертера", що означає імітаційний суїцидальний вплив. Він актуальний і в наш час. Добре відомий такий факт у школах: якщо один з підлітків вчиняє самогубство, то його приклад можуть наслідувати інші. В основі такої поведінки лежить реакція групування з однолітками, яка є найбільш характерною для підліткового етапу психологічного розвитку .

    Медичні фактори

    1.Соматичні порушення:

    а) онкологічні та серцево-судинні хвороби;

    б) хвороби органів дихання (астма, туберкульоз);

    в) ВІЛ-інфекція;

    г) втрата фізіологічних функцій (зір, слух, рухи);

    д) природжені або придбані потворства;

    є) стани після важких операцій та трансплантації донорських органів.

    2. Психічні порушення:

    а) наркозалежність (алкоголь, психоактивні речовини);

    б) психічні хвороби (шизофренія, епілепсія, психопатія);

    в) емоційно-депресивні стани:

    Емоційні переживання є одним з основних показників можливості суїциду. Більшість потенційних самовбивць страждають від депресії.

    Ознаками емоційних порушень є:

    - втрата апетиту або імпульсивна обжерливість, безсоння або підвищена сонливість, принаймні протягом останніх днів;

    - часті скарги на соматичне погіршення здоров'я (на болі в животі, головні болі, постійну втому, часту сонливість);

    - незвично зневажливе відношення до свого зовнішнього вигляду;

    - постійне почуття самотності, даремності, провини або смутку;

    - відчуття нудьги при проведенні часу в звичному оточенні або виконанні роботи, яка раніше приносила задоволення;

    - відхід від контактів, ізоляція від друзів, членів сім'ї, перетворення на людину-одинака;

    - порушення уваги зі зниженням якості виконуваної роботи;

    - думки про смерть;

    - відсутність планів на майбутнє ("Чому це повинно мене турбувати? Адже завтра я можу померти".)

    Індивідуально-психологічні фактори

    Акцентуація (загостреність) окремих рис характеру:

    В підлітковому віці саме характер є найбільш значущим показником психологічного розвитку особистості. Схильність до суїцидальної поведінки досить висока при наявності таких типів акцентуацій:

    • Сензитивний тип – надмірна чутливість, підвищена вразливість, почуття неповноцінності, низький рівень контактності, емпатійність, почуття обов’язку, досить важко реагують на ситуації приниження чи несправедливих підозр та звинувачень;

    • Тривожний тип - постійний страх за себе і своїх близьких; легкість виникнення нав’язливих дій, думок, уявлень; нерішучість, схильність до роздумів, емоційна стриманість; нестерпні ситуації з непередбаченим кінцем, швидкою плинністю подій, необхідністю прийняття самостійних рішень;

    • Емоційно-лабільний тип – емоційна нестійкість, крайня мінливість настрою, його залежність від обставин, глибина переживань; важко переживаються відторгнення з боку близьких чи друзів, вимушене розлучення з ними; явна несправедливість, осуд, принизливі нотації;

    • Циклоїдний тип - періодичні коливання настрою і життєвого тонусу, періоди підйому і спаду; найбільш вразливі в субдепресивній фазі, серйозні невдачі та нарікання з боку оточення в цей період можуть підсилити депресивний стан, спровокувати суїцид;

    • Демонстративний тип – виражений егоцентризм, постійне бажання перебувати в центрі уваги, бажання справити враження, висока пристосованість до людей; важко переживають ситуації зменшення уваги до своєї персони, «викриття» уявних чеснот та досягнень, ситуації особистої відповідальності; найбільш характерні демонстративно-шантажні суїциди.


      Рекомендації батькам, діти  яких мають прояви нервово-психічної нестійкості

    • Завжди підкреслюйте все добре й успішне, властиве вашій дитині – це підвищує впевненість у собі, підвищує віру в майбутнє, покращує її стан.
    • Демонструйте дитині справжню любов до неї, а не тільки слова, щоб вона дійсно відчула, що її дійсно люблять. Сприймайте, любіть своїх дітей такими, якими вони є – не за гарну поведінку та успіхи, а тому, що вони ваші діти, ваша кров, ваші гени, майже ви самі. Залишайтесь самими собою, щоб дитина сприймала вас як щиру, чесну людину, якій можна довіряти.
    • Дитина має почуватися з вами на рівних, як із другом, це дозволить встановити довірчі, чесні стосунки. Тоді вона зможе розповісти вам про наболіле. Важливо не те, що ви говорите, а як ви це говорите, чи є у вашому голосі щире переживання, турбота про дитину. Майте справу з людиною, а не з «проблемою», говоріть з дитиною на рівних, не варто діяти як вчитель або експерт, розв’язувати кризу прямолінійно, це може відштовхнути дитину.
    • Зосередьте свою увагу на почуття дитини, на тому, що вона замовчує, дозвольте їй вилити вам душу. Не думайте, що вам слід говорити щоразу, коли виникає пауза в розмові, використовуйте час мовчання для того, щоб краще подумати і вам, і дитині.
    • Виявляйте щире співчуття й інтерес до дитини, не перетворюйте розмови з нею на допит, ставте прості, щирі запитання, які будуть для дитини менш загрозливими, аніж складні, «розслідувальні». Спрямовуйте розмову в бік душевного болю, а не від нього, адже ваш син чи донька саме вам, а не чужим людям, може повідомити про інтимні, особисті, хворобливі речі.

    Вхід на сайт
    Календар
    «  Грудень 2021  »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031
    Україна-наш дім)
    Пошук
    Архів записів
    Друзі сайту
  • Президент України
  • Верховна Рада України
  • Департамент освіти та науки Дніпропетровської ОДА
  • Навчально-методичний центр ПТО у Дніпропетровській області
  • Криворізький міський методичний центр ПТО
  • Дніпропетровський індустріально-педагогічний технікум
  • Наші фотографії
  • ФОТОАЛЬБОМ
  • ФОТОАЛЬБОМИ
    Copyright MyCorp © 2021
    Створити безкоштовний сайт на uCoz